Xuzhou

29 juli 2019 - Xuzhou, China

Vanochtend om 0630 ging de wekker. De spullen hadden we grotendeels gisterenavond al gepakt. Het regende toen dus is de tijd nuttig besteed. Het ontbijt smaakte anders. Het is toch niet niks al dat gereis en elke ochtend vroeg uit bed of zou het komen doordat we vandaag misschien wel de meest bijzondere provincie van de reis aandoen? Jolanda heeft een nare hoest. Zal wel komen door de airco. Het zijn toch vele en bijzondere temperatuurswisselingen zo op een dag. Vanuit 37 graden en doorweekt van het zweet stap je abrupt in een airco-omgevingen van 20 graden.

Na het korte ontbijt nog even naar de kamer, het inpakken afgerond en naar beneden. Keurig op tijd stond de driver klaar en om 0915 waren we op het station Beijingnan. Overweldigend om dat eens mee te maken. Het is een treinstation waar vele sporen samenkomen.

_MG_0121 (2)

Kaartjes moeten worden gereserveerd en verders lijkt het verdacht veel op een luchthaven. Je moet aanwezig zijn 1 uur voor vertrek, er zijn gates, check-in times, security controle en natuurlijk kaartcontrole. Laatstgenoemde kan ik ook wel benoemen als boarden, maar dat gaat me iets te ver.

_MG_0120 (2)

De hogesnelheidstreinen rijden met 300 km/uur van station naar station.Onderwijl merk je daar niets van. De trein is stil en comfortabel. Gedurende de reis wordt diverse malen de vloer gedweild, afval opgehaald en de toiletten schoongemaakt.

_MG_0123 (2)

Tja en dan kom je aan in Xuzhou. De plaats waar voor Kai zijn oorsprong ligt. Bijzonder om daar te arriveren. Laatste keer was 9 jaar geleden na een autorit van 6 uur heen en 8 uur terug. Wel met lunch tussendoor, maar het blijft een roteind om op een dag te doen. De stad is verandert. Er zijn vele vernieuwingen bezig die zich uiten in vele bouwprojecten en wegen die ten gevolge daarvan kapot zijn. Tussen de bouwprojecten door ontstaat een prachtige skyline en na verwachting is over een paar jaar deze stad, op elke gebieden na, gemoderniseerd.

_MG_0135 (2)

_DSC0227

We werden opgewacht door one gids Denise. Nog steeds dezelfde persoon als 9 jaar terug. Zij is vermoedelijk in betere conditie dan wij want er werd direct actie ondernomen. Logisch ook, want we blijven maar twee dagen in Xuzhou. Naast het bezoeken van de diverse plaatsen is er verders niet veel te doen.

Na het inchecken hebben we op de hotelkamer de cadeautjes onderling uitgewisseld.

IMG_20190729_155655851_HDR

Kyara heeft een handwaaier gekregen, Jolanda een tas van pure silk, ondergetekende thee vanuit het Nanjing-gebied en Kai twee minuscule glaasjes. Over die glaasjes nog het volgende. De traditie hier leert dat echte mannen rijstwijn drinken. Deze wijn is erg duur. Een fles kost een slordige 5000 rpm (1000 is 130 euro dus reken maar uit). Aangezien deze wijn bedoeld is voor echte mannen is het alcoholpercentage daar ook  na. Om deze mannen toch nog een memorabele avond te geven zijn de glaasjes zo groot als een vingerhoedje. Uiteraard kun je er zoveel nemen als je wilt, maar dan kun je het ook uit een wijnglas of direct uit de fles drinken. De wijn zat er logischerwijs niet bij. De boodschap is duidelijk. Kai gaat deze glaasjes zeker op een veilig plekje in de kamer neerzetten. Wij hadden uiteraard cadeautjes voor Denise, haar man en dochter. Ze was er erg blij mee.

Onderwijl ik dit typ hoor ik buiten een hond blaffen. Dat baart mij zorgen. Deze stad en omgeving staat bekent om hun uitmuntende kookkunst met honden. Lopend langs de winkels al enkele hondenkoppen gezien die waren gefrituurd of gebakken. Een foto laat ik achterwege. Neem maar aan dat het waar is.

Maar dat terzijde. Terug naar de hotelkamer en naar het vervolg van de middag en avond.
Zoals net beschreven zijn we gaan lunchen. Het betrof dumsum. Bladeren met vlees erin. Het was erg lekker en gezond. De locatie had airco dus konden we even afkoelen.

Aansluitend zijn we downtown in gewandeld. Het gedeelte wat nog redelijk is zoals het was. Een gebied is overgeslagen. Daar waar de daklozen wonen. Deze mensen wonen net achter ons hotel op een soort van binnenplein, hebben geen dak boven hun hoofd en vormen een groep die zich op een of andere wijze daar in stand kan houden.

Lopend door de binnenstad onze ogen uitgekeken. Natuurlijk geprobeerd foto’s te maken, maar wat je ziet krijg je niet vastgelegd. Tenminste ik niet. Ik hoop dat de foto’s enigszins een beeld geven.

_MG_0127 (2)_MG_0126 (2)_MG_0130 (2)

We hebben Chinees gegeten in een traditioneel restaurantje. Na bestudering van de kaart (zie foto) waren we erg blij met Denise.

IMG_20190729_184353753_HDR

Het was traditioneel noodles met beef, rijst met groente en vlees. De gids had ook iets lekkers uitgezocht. Uiteraard delen we het eten met elkaar en zodoende heb ik heerlijk op een stuk varkensmaag gekauwd.

IMG_20190729_180838303_HDR

Het leuke is ook dat we rijstwater kregen aangeboden. Het bestaat zoals je zult begrijpen uit rijst met groene bonen en dat wordt gekookt in water. Het wordt gedronken en gegeten in de zomer, maar ook baby’s krijgen het. Denise wist ons te vertellen dat Kai dit rijstwater elke dag heeft gekregen als kind zijnde. Ik geloof dat smaak en geur in het mensenbrein is opgeslagen vanaf het moment van geboorte. Daar waar wij moesten bedanken heeft Kai onze kommetjes ook opgedronken/gegeten.

Na afloop heeft Kai nog een leuke foto gemaakt van het restaurant, waarbij ik afbreuk doe aan het resultaat van de foto door en dat moest van Kai, op de voorgrond te staan.

_MG_0132 (2)

Aansluitend zijn we naar het grote meer gereden.

Maar eerst nog een stukje over het vervoer alhier. Ook hier heeft een Uber-vorm van vervoer zijn intrede gedaan. Daar waar in taxi’s niet meer dan vier personen mogen plaatsnemen, zijn deze Ubers erg welkom. Je belt direct met een driver, maak een afspraak en op je mobile telefoon kun je zien waar deze persoon rijdt en zie je tijdens de rit de ritprijs keurig meelopen, maar ook of de chauffeur omwegen rijdt, of er stremmingen zijn e.d. Ze zijn hierin de tijd ver vooruit.

Terug naar het grote meer. Het betreft een serieus grote plas met water gelegen naast en in de buurt van een prachtig park. In deze omgeving recreëren de inwoners dagelijks. Men zegt dat de meeste Chinezen niet of nauwelijks kunnen zwemmen. Dat beeld wordt bij mij bevestigd door het verdacht veel aanwezig zijn van safety-boats in dit gebied. Denk dat er om de 30 meter wel eentje lag. Goed om te zien is eigen veiligheid eerst. Alle bootmannen hadden grote oranje zwemvesten aan. Verders is het zwemgebied afgezet met boeilijnen die de verschillende diepte aangeven.

_DSC0230 (2)_MG_0148 (2)_DSC0236_DSC0231 (2)

Rondom de plas  hebben we heerlijk gewandeld en genoten van de avond.
Een mooi beeld om van Xuzhou te onthouden.

Groetjes Wij.

1. Helga en de mannen:
    30 juli 2019
    Wow wat een mooie reis zijn jullie aan het maken! Veel indrukken, de warmte, het zal naast mooi ook vast vermoeiend zijn. Heel veel plezier, geniet van China en vooral van elkaar, en de groeten aan Denise!!
  2. Peter en Ckaudia:
    31 juli 2019
    Indrukweekende reis en prachtig geschreven. Dit zijn/worden herinneringen voor de rest van jullie leven. Geniet er maar lekker van! Liefs van ons
  3. Jielis:
    1 augustus 2019
    Wat een fantastische belevenis! Je beschrijft het zo beeldend, dat ik het gevoel heb meegenomen te worden in jullie reis daar.. Dit zullen onvergetelijke herinneringen worden voor het gezin!
  4. Verweijmeren:
    2 augustus 2019
    Wat geweldig en leuk om het zo met jullie mee te maken. Heel leuk geschreven. Groetjes van ome Koos en tante Pieta.
    Geniet er nog maar van.
  5. Peter:
    4 augustus 2019
    Bedankt.
  6. Ome Leen en Tante Nellie:
    3 augustus 2019
    Hoi allemaal Wat schitterend om te zien en heel fijn om het zo mee te maken van jullie Heel mooi geschreven en we hebben nu een mooie voorstelling hoe het moet zijn Heel veel plezier en geniet ervan Groetjes Ome Leen en tante Nellie💕💕💕
  7. Peter:
    4 augustus 2019
    Bedankt. Doen ons best te blijven verwoorden wat er gebeurt.