Xuzhou kindertehuis

30 juli 2019 - Xuzhou, China

Voordat ik verder ga eerst het volgende. Dit verhaal beschrijft een chronologische volgorde van de dag waarbij we aan de oppervlakte blijven over datgene wat we hebben meegemaakt en gezien. Kai maakt daarin uiteindelijk zelf zijn keuze of hij dat later wil delen. Dit verhaal is met zijn goedkeuring geschreven en geplaatst.

Wat een dag, wat een dag. Er zijn dingen gebeurt die we niet hadden verwacht. Verwachtingen werden gewekt en hoop doofde langzaam uit. Een lichtpuntje hoe klein ook blijft bestaan.

Bij de oplettende lezer is er mogelijk al een wenkbrauw opgetrokken in het verhaal van de vlucht van Frankfurt naar Beijing. Voor wie het niet weet, in het kort de strekking: In het vliegtuig heb ik een heel prettig gesprek gehad met Irene. Zij vertelde over de zoektocht die zij heeft gedaan in China en hoe deze uiteindelijk heeft geleid tot het vinden van de biologische ouders van hun kind. Ik vertelde over onze plannen om nabij het kindertehuis en de vindplek flyers op te hangen. Van Irene kreeg ik goede tips die een andere invalshoek benaderen. Mogelijkheden die we zeker willen gaan inzetten, maar die ook tot een teleurstellend resultaat kunnen leiden.

Vanochtend na het ontbijt werden we opgehaald door Denise.

0950 uur. Kai staat op de inrit van zijn kindertehuis waar wij 9 jaar geleden voor het laatst waren.

_MG_0154 (2)

Het kindertehuis is een zogenaamd safe children house. Dat houdt in dat het kindertehuis een speciale ruimte heeft waar ouders hun baby ongezien kunnen achterlaten. In de ruimte is 24/7 videotoezicht aanwezig zodat er snel kan worden gehandeld. Dit gebouwtje bevindt zich op de inrit aan de linkerzijde, vanuit Kai gezien.

_MG_0186 (2)

We lopen naar de voor ons vertrouwde ingang en maken weer een groepsfoto.

_DSC0243 (2)

We werden hartelijk ontvangen door dezelfde directrice, mrs Tang. Ze herkende Kai onmidde;lijk. Ze had voorwerk gedaan op onze vraag, al gesteld vanuit Nederland een ruime tijdsperiode terug, of er meer informatie aanwezig is omtrent Kai zijn biologische ouders. Dat wat ze aan extra informatie heeft gekregen heeft ze verteld, uiteraard vertaald door Denise.

_MG_0167 (2)

Daarna zijn de cadeautjes gegeven. Ze kregen een prachtig fotoboek over Kai gedurende de jaren. Ze zijn er blij mee en het ligt voor elke nanny ter inzage. Aansluitend is het gedoneerde geld overhandigd. Dank voor datgene wat we hebben mogen ontvangen. Het geld zal worden besteed aan presentjes voor de kinderen. Geloof me als ik schrijf dat ze dat goed kunnen gebruiken.

_DSC0249 (2)

_DSC0251 (2)

_DSC0267

Daarna gingen we naar het nieuwe gebouw. Het kindertehuis is op hetzelfde terrein en faciliteert inpandig een prachtig medisch ziekenhuis voor kinderen. De kinderen verblijven daar continue en krijgen alle benodigde medische zorg, met uitzondering van operaties, in het gebouw. We hebben een rondleiding gekregen en wat foto's gemaakt. Monique en Mario jullie gaan deze zeker zien. We werden onthaald als good people en men was erg blij met onze komst. We zijn het hele gebouw rondgeleid en hebben alle kinderen mogen zien, yoghurt meegedronken bij de lunch met de kinderen en alle ruimten bekeken.

Onderweg is Kai herkent door een zuster

_DSC0283 (2)

en door de dokter.

_DSC0289

Kai vindt het erg prettig om te weten dat er al drie personen zijn die hem kennen vanaf dat hij klein was.

Naar aanleiding op onze vraag in de zoektocht naar zijn biologische ouders gebeurde er iets heel moois. Tegenwoordig wordt bij alle kinderen bloed afgenomen en verwerkt in de landelijke DNA bank van de Chinese politie. Ik denk dat ik het doel niet behoef te omschrijven, maar we kregen de kans om er gebruik van te maken.

_DSC0285 (2)

Na een innig afscheid hebben we de mensen na ruim 1,5 uur vaarwel gezegd en zijn we verder gegaan naar nog twee locaties.

_MG_0175 (2)_DSC0276 (2)

Deze locaties zijn voor Kai.

Vanuit de tips van Irene, maar ook op advies van Denise en mrs. Tang zijn we naar het politiebureau gegaan waar mogelijk de agent aanwezig was die de aangifte heeft opgemaakt. Helaas was deze vrij, maar we hebben een flyer achtergelaten en de collega's geven deze aan hem door. Het was heel bijzonder dat ze ons in het systeem lieten kijken en namen ons mee naar die ene special dag. En dan volgt dit: Het procesverbaal van aangifte. Weer een belangrijk moment voor Kai om zich gekend en erkent te zien worden omtrent zijn bestaan in China.

IMG_20190730_140838984_HDRIMG_20190730_141416580_HDR

Aansluitend zijn er nog bijzondere ritjes geweest. Deze betreffen het cursief gedrukte aan het begin van dit verhaal.

Nu is het avond. Jolanda heeft op haar tenen gelopen. Ze heeft een serieuze verkoudheid en is gaan slapen direct na terugkomst in het hotel.

Van Denise hebben we afscheid genomen. Mogelijk zien we elkaar morgen nog in Nanjing en ontmoeten we haar gezin. Gelukkig hebben we Wechat en houden we daarmee contact.

Groetjes van ons

1. Ana:
    30 juli 2019
    Wat moet dit een spannende en ook emotionele dag zijn geweest voor jullie en Kai! Ik leeft met jullie mee. En wat goed dat ze dna van Kai in de data base hebben nu. Dat er mensen zijn die je kennen is ook bijzonder. Dit hoort bij jouw geschiedenis Kai, weten waar je vandaan komt. Mooi dat jullie deze rootsreis kunnen maken.
  2. Marianne van der Veen:
    30 juli 2019
    Wat een prachtige dag, vol verrassingen en veel liefde. fijn om er deel van te mogen zijn.
  3. Monique,mario en ren-zhi:
    30 juli 2019
    hallo allemaal, wij hebben met kippenvel jullie verhaal zitten lezen en zijn erg benieuwd naar de foto's. De Directrice en verzorger op de foto herkende we meteen. Die hebben wij ook ontmoet. Wat een bijzonder verhaal over de DNA gegevens (nooit verwacht). We hopen dat Jolanda snel beter wordt en dat jullie je fantastische reis gezond kunnen voortzetten. Veel plezier nog en wachtend op de nieuwe blog. Kunnen bijna niet wachten op het volgende verhaal. Gr Monique Mario en Ren-zhi
  4. Peter:
    31 juli 2019
    Het was erg fijn om daar te zijn. Helaas lukte het niet de foto van Ren-zhi te laten zien. Is heel moeilijk met internet beveiliging daar. Afgesproken is dat ik via wechat dat zou doen maar dat wordt bij thuiskomst. In elk geval is er contact met het kindertehuis. Groetjes wij
  5. Paula:
    31 juli 2019
    Wat moet dit, voor jullie allemaal, een indrukwekkende en emotionele dag zijn geweest...
    Bijzonder mooi om zo mee te kunnen lezen en leven.
    Beterschap voor Jolanda en maak nog maar veel mooie herinneringen met elkaar!