Tunxi naar Guilin en het Moondance resort

12 augustus 2019 - Yangshuo, China

Vlucht GT1004 vertrektijd 2225 te Huangshan, aankomst 0010 te Guilin heeft een vertrek betrouwbaarheidscore van 37%. Met dit bericht in handen vertrokken we naar de airport van Huangshan. Zo groot en kakafonisch als de luchthavens en treinstations zijn zo rustig is het op de luchthaven als we rond 2030 worden afgezet bij de gate van domestic flights. Bij binnenkomst werd er gelijk, met behulp van lakmoesstrip?, een narcoticatest afgenomen op onze bagage. Uiteraard houden wij ons daar niet mee bezig dus konden we direct inklaren en door de security. Deze was opvallend streng te noemen.

Wat nog leuk is om te vermelden, Kyara is bij de laatste treinreis betrapt op deo in haar handbagage, deze had ze al de eerder treinreizen ook, maar nu werd ze, in mijn ogen dan, bijna persona non grata. Klinkt overtrokken, maar in de lijst met paspoortnummers werd na afloop enkel bij haar een notitie gemaakt.

Zoals bekent konden wij de geplande treinreis niet doen vanwege het gevolg van de typhoon die op een slordige 450 km van ons vandaag over China raasde. Wij hebben de beelden gezien. Heel raar om te zien dat de steden waar we luttele dagen ervoor waren zo geraakt zijn. In Shanghai alleen al zijn 22000 mensen geevacueerd. Logisch dat het vervoer daardoor plat ligt.

De reisorganisatie speelde goed op ons ongemak in en het resulaat was dat we refund moesten vragen bij de ticketshop van de trein en dat er een vlucht werd geboekt. Zo gezegd zo gedaan. Na een kleine 4 uur hadden we ons geld retour en konden we terug naar ons hotel, alwaar wij in de ochtend zo vrolijk afscheid hadden genomen van de eigenaresse. In de tussentijd van wachten hebben we diverse taferelen gezien van zwaar teleurgestelde gestrande reizigers die zich uitten op de ramen van het loket en hadden we het geluk van nabij mee te maken hoe in de rij staande Chinezen reageren op, naar wat wij denken, voor dringende landgenoten. Het bleef gelukkig bij een gescheurd t-shirt en een hoop over een weer geschreeuw.

Maar goed terug naar de wachtruimte achter de security alwaar een kleine groep reizigers tezamen met ons kon uitrusten in een arsenaal aan heerlijke relax fauteuils. Wat een genot om zo een uur te moeten wachten. Foto's mochten niet worden gemaakt anders had deze zeker geplaatst geweest.

En dan nu het verlossende antwoord. Mochten wij gebruik maken van de 37% regeling of hadden we vertraging? Het antwoord is JA. Wij vertrokken op tijd. De autorit vanaf de luchthaven bedraagt een 1,5 uur. Wij kwamen na een uur stevig doorrijden over een prachtig verlicht en onderhouden stuk wegennet aan in een donker hotel. Logisch zou men zeggen, het is tegen 0200, maar in dit geval bleek de stroom niet meer aanwezig te zijn in het complex. Gelukkig hebben we telefoons met een lampje dus konden we douchen en onze weg in de kamer vinden. Toen een uur later het stroomnet weer werkte en de lampen spontaan aangingen, de telefoon begon te rinkelen van de berichten omdat de wifi het weer deed en de airco aansprong voor de broodnodige koelte ontdekte Jolanda naast haar bed de voor deze situaties benodigde zaklamp. We weten nu waar deze staat voor de volgende keer.

Na een korte nachtrust aangeschoven bij het ontbijt en via een lokale reisagent de resterende treinkaartjes gekregen en de vliegtickets betaald. Ik kreeg een prachtig handgeschreven kwitantie.

IMG_20190812_220627593

Tja en wat doe je dan? We zijn op de kamer lekker wezen bijslapen en hebben ons bezig gehouden met niksdoen, waarin ik bij deze wil melden dat ik gedurende deze vakantie dagelijks bezig ben met de oefenstof van de landelijke kennisbasitoets rekenen en wiskunde voor mijn hertentamen op 26 augustus. Dat is mijn ontspanning in het niksdoen en het is leuk om te doen.

In de middag lekker geplonst in het zwembad

_DSC0472 (2)

_DSC0456 (2)

_DSC0458 (2)

_DSC0480 (2)

en genoten van het uitzicht van deze prachtige omgeving.

_DSC0453 (2)

_DSC0454 (2)

_DSC0452 (2)

Na het heerlijke avondeten is er door ons gefietst rondom de omgeving van het hotel. Fantastische omgeving dat wel, maar die warmte...pfffff.

_DSC0495 (2)_DSC0484 (2)_DSC0494 (2)

Wij begrijpen nu waarom er zoveel kapotte leenfietsen staan bij het hotel. Ze worden nauwelijks gebruikt. Aangezien we hier nog twee dagen mogen blijven is er door ons voor morgen en overmorgen electrische scooters gehuurd waarmee wij heerlijk gaan rondtouren door de binnenlanden en de dorpjes onveilig maken.

Nu net voor het posten, vertrekt Jolanda haar gezicht en doet ze 3 stappen achteruit. Nadere bemoeienis leert dat er een hele grote spin op de muur zit, waarvan ik en mijn zus Mayo weten wat ik bedoel als het gaat om groot. Deze spin is groter, dermate groot dat het personeel van het hotel de taak van verwijdering op zich heeft genomen. Het was een spin in de categorie groot en niet aanraken.

Groetjes Wij.