Op stap in Shanghai (The Bund)

3 augustus 2019 - Shanghai, China

Vandaag een bezoekje gebracht aan the Bund, welk gelegen is aan de rivier de Huangpu. Het geheel klinkt romantisch, maar als het wordt vertaald naar de Engelse-Indiase term die gebruikt werd in de koloniale tijd, betekent het simpelweg modderige dijk. Het is mij om het even. De schoonheid ligt in de aanwezigheid van de boulevard die een aaneenschakeling heeft van hotels, het voormalig Brits consulaat, banken, musea en wat al niet meer uit vervlogen tijden. Zelfs Charlie Chaplin en Einstein hebben in deze omgeving gebivakkeerd. Aan de overkant is een nieuwe skyline ontstaan met hedendaagse architectuur.

_DSC0337 (2)

_MG_0218 (2)

Om bij de Bund te komen hebben wij de subaway, zoals de Engels sprekende Chinezen zo mooi kunnen vertellen, gebruikt. Op de kaart is het een horizontale lijn van west naar oost. Als u nog weet uit het verslag van gisteren, waar ons hotel staat , kunt u de Bund op deze rechtlijnige wijze gemakkelijk vinden.

Hotel tot the Bund overzicht

De subaway werkt erg prettig en niet onbelangrijk zeer duidelijk, maar ook goedkoop. Een heel goed alternatief voor de duurdere taxi, circa 3x duurder, mits je het overstappen en de daar bijhorende wandelingen voor lief neemt. Voor wat betreft de koelte, dat zit wel oké zo onder de grond. Shanghai heeft een betere temperatuur dan de steden die we hiervoor hebben aangedaan. Ook al scheelt het maar een 4-tal graden met het bijhorende briesje is het erg goed te doen. Een rekensommetje leert ons vervolgens dat de temperatuur hier dan zo'n 37 graden bedraagt. Uiteraard zijn wij bij aankomst op Nanjing Rd (E) station de verkeerde kant opgewandeld. Is dat vervelend? Nee hoor. Juist daardoor hebben wij Nanjing Rd street gezien met al zijn luxe winkels om vervolgens uit te komen bij Starbucks. Uiteraard zijn we daar even geland.

Het aansluitende bezoek aan de Bund was uiteindelijk een flinke stap, immers vanaf People's Square station naar de Bund is met deze warmte toch wel fors te noemen.

Bij de Bund aangekomen zijn er diverse foto's gemaakt die ik u niet wil onthouden.

_MG_0221 (3)

_MG_0219 (2)IMG_20190803_161007800 (2)IMG_20190803_160355311 (2)

Bij avond is de Bund blijkbaar helemaal mooi. Er ontstaat dan een mooi  verlichte skyline. Mogelijk gaan we morgenavond daar nog snel even langs.

Op de terugweg had ik nog een dingetje met de Subaway. Er is maar een beperkte hoeveelheid tijd ter beschikking om in en uit te stappen. Het instappen ging niet heel vlotjes waardoor ik het geluk had dat de deuren voor mijn neus dichtgingen en ik vervolgens een foto kon maken van mijn zwaaiende gezin die voor mijn neus wegreed. Korte tijd later kon ik weer aansluiten op het overstappunt alwaar zij braaf op mij hadden gewacht. Kai was er minder laconiek onder en was boos dat de deuren van de metro dichtgingen zonder papa erbij. We hebben er om gelachen en later een ijsje gekocht.

Vanavond stond Hot-Pot op het menu. Is erg lekker en gezond. Eigenlijk een heel gemakkelijke manier van koken. Een pan met water aan de kook brengen, volgooien met datgene wat je wilt eten, in ons geval groente, pasta en vlees, en vervolgens ontstaat dit .

IMG_20190803_195517680

Het restaurant werkt met plaatjes ondersteund door de Chinese beschrijving voor als je meer duidelijkheid wil, want de bediening spreekt geen Engels.

Wij kozen voor de tweede afbeelding in het linkse rijtje en die lijkt in goede overeenstemming met datgene wat wordt geserveerd.

IMG_20190803_194057312

Het is een stomende bezigheid. En Kyara heeft menig bot c.q knook ontdaan van datgene wat er van nature omheen is gegroeid.

IMG_20190803_202543623

De familie met uitzondering van mij, voldaan poserend voor het restaurant.

IMG_20190803_204857019

Groetjes wij.

1. Edwin, Tiek en Tsjeng:
    3 augustus 2019
    Hela hola Fam. Van Valen, ook wij zijn aan boord op reislogger. Kost even moeite maar de combi digibeet en volhouder loont uiteindelijk toch.
    Heerlijk om met jullie mee te kunnen reizen. Veel dingen herkenbaar maar ook nog zat dingen onbekend en door ons zelf ooit nog te ontdekken.
    Hopelijk blijven de bacteriën weg en is Jolande weer helemaal topfit.
    Geniet verder van jullie mooie reis!!
  2. Peter:
    4 augustus 2019
    Proficiat 🤪 het is hier met internet soms ook een toestand. Maar er worden steeds handiger. Leuk dat je het nu kunt volgen. Uiteraard zullen we alles haarfijn vertellen als we elkaar weer zien. Gr wij.
  3. Paula:
    3 augustus 2019
    Genoten van jullie laatste 2 dagen Shanghai.
    De aankomst, zoals gisteren beschreven, voelde een beetje druk en chaotisch...of ik de weg daar had gevonden ?!?! (en dan ben ik niet eens afhankelijk van een rolstoel ...)
    De foto's die jullie nu geplaatst hebben zijn WAUW, voelt bijna onwerkelijk.
    Blijf genieten met elkaar !!