Xi,an en het Terracottaleger

18 augustus 2019 - Xi'an, China

Voordat ik ons relaas van vandaag beschrijf eerst een stukje voorkennis om te begrijpen wat er zo speciaal is om dit gebeuren te bezoeken.

Het terracottaleger is de benaming voor de vondst van een kleine 8000 terracotta beeltenissen die als grafgift werd meegegeven aan de eerste keizer van China. Sinds 1987 staat het op de UNESCO werelderfgoedlijst. Het geheel is gelegerd tussen de berg Li en Xi'an. Men schat dat het project meer dan 38 jaar in beslag nam en werd uitgevoerd door een leger van arbeiders, in schatting 700.000 / 800.000. Het geheel is ontdekt door een groep dorpbewoners, maart 1974, die een put maakten voor watervoorziening. Onder de drie meter dikke zandlaag werden de resten van een terracottasoldaat aangetroffen. De grootste archeologische vondst van de 20e eeuw. Keizer Qin Shi Huangdi, geloofde dat het graf zijn paleis voor de eeuwigheid was. Zijn mausoleum is begroeid met bomen en gras en ommuurd met 10/12 meter dikke muren. In dit complex staan tempels, zalen en bestuurlijke gebouwen. De tombe van de keizer is tot de dag van vandaag nog niet geopend.

En weer ging in alle vroegte de wekker en om 0800 reden wij in een 1,5 uur durende autorit naar de locatie. Ik zag er wel tegenop. De verhalen over de drukte werden bevestigd in de aanloop naar de kassa. Nadat we het terrein opkonden en koers wilden zetten naar de gebouwen waarin het een en ander is te zien was het niet nodig een plattegrond van het geheel erbij te nemen. In een vrolijk gekleurde stoet sjokten we , gelijk een processie richting de bezienswaardigheden.

_MG_0369 (2)

Na een kwartiertje stevige irritaties te hebben opgedaan van de mensenmassa om ons heen bereikten we het eerste gebouw. In dat gebouw staat de grootste groep al opgegraven beelden en nog zijn ze niet klaar. De binenkomst van dit gebouw is lastig te noemen, maar het bereiken van de ballustrade en dan ook nog de rand ervan om een fotootje te maken is topsport. Stel je een kleine nauwe ruimte voor die de temperatuur van de omgeving heeft aangenomen. Zeg maar een kleine 35 graden, het is immers ochtend. Tel daarbij op de lichaamstemperatuur van een honderdtal personen en je hebt een serieuze sauna. Vervolgens wordt je geduwd aan alle kanten, staat men op je tenen, propt camera's voor de jouwe en trekt je naar achteren. Er is werkelijk geen onderscheid in ouderen, kinderen of minder validen. Je bent absoluut niet belangrijk en het dwingt dat je zelf daarin mee moet doen wil je niet ondersteboven worden gelopen of in de verdrukking komen. We hebben fotootjes gemaakt en zijn direct weer naar buiten gegaan.

_DSC0542 (2)

_MG_0372 (2)

_MG_0373 (2)

Aansluitend naar het tweede gebouw. Deze was rustiger, want dit is de ruimte waarin gegraven wordt en daarmee zijn ze nog niet zo ver. Wij vonden deze ruimte het mooist. Hierin zie je het dak van een tempel,

_DSC0551 (2)

Paarden,

_MG_0374 (2)

En soldaten.

_MG_0378 (2)

Het is fascinerend.

Vervolgens naar een ander gebouwtje waarin het ook zeeer druk was. Hierin stond een prachtig opgegraven sculptuur van een paardenspan met wagen.

_DSC0557 (2)

Na het maken van de foto zijn we met de stroom mee naar buiten gegaan en hebben we geen andere ruimten bezocht. Het was te druk.

Op de terugweg wat hedendaagse kunst mogen aanschouwen. Het heeft raakvlakken, maar is erg recent werk.

_DSC0558 (2)

Na dit tafereel de auto in en op naar het hotel. We zijn moe. Nu we terugkijken op het bezoek van dit broken - ante werk en ons de vraag stellen 'was het de moeite en ongemak waard?' JA, dat was het. Het is een onvoorstelbaar groot gebeuren en met de geschiedenis in ons achterhoofd zeker een must om dit met een bezoek te vereren. Onvoorstelbaar.

Rest mij enkel nog een fantastische opmerking uit het puberbrein, gedaan met een knipoog van haar kant, van mijn lieftallige dochter Kyara, 3e jaars HAVO: 'Wat is het hier ontzettend druk zeg terwijl het al zo lang bestaat. Je zou toch verwachten dat het juist daarom rustiger zou zijn'.

Groeten wij.

1. Opa en Oma:
    18 augustus 2019
    Prachtig om te zien en wat mij opvalt😉je ziet geen enkele Chinees tussen de beeldjes in tegenstelling tot de Keukenhof maar dat ligt waarschijnlijk aan de mate van beveiliging😊.Wat een leuk hotel hadden jullie in Chengdu,en Peter met een beetje geluk en geduld kunnen we straks in het Ouwehand ook genieten van nakomelingen met iets minder drukte😇nog veel plezier de laatste uurtjes en straks een goede vlucht terug.
    Gr Opa en Oma