Hangzhou (fietstocht rond het meer)

6 augustus 2019 - Hangzhou, China

Note:

Hoi Nan, Hoi Tsjeng. Wij zijn nu in jullie stad. Het bezoeken van deze stad en het er in ronddwalen is voor ons daarom extra bijzonder te noemen. Herken je de foto's rondom het meer of zijn jullie daar nog niet geweest? Hoe dan ook we denken zeker aan jullie op deze reis. Groetjes wij.

Vandaag wilden we gaan fietsen rondom het meer. De basis ligt dan uiteraard bij het in het bezit zijn van fietsen, 4 stuks wel te verstaan. En dan komt de hamvraag, hoe kom je eraan? Nou daarvoor begeef ik mij naar de receptie gewapend met google-translate en de map.

Even tussendoor, onderstaand de map. Het kleine rood gekleurde rondje of ovaaltje is de locatie van ons hotel. En om vast op bovenstaande, namelijk het fietsen, vooruit te lopen. Let op de woordspeling. Het gebied wat door ons vandaag is bezocht.

Omgeving Hotel en West lake

Hillariteit bij de bali van het hotel toen ik vroeg om 4 fietsen. Ze begrepen het niet. Voordat ik de vertaalapp erbij pakte tekende ik op papier een schematische weergave van een fiets met het cijfer 4 erbij. Aha, dat was duidelijk. Dat was geen probleem. Met de fietsapp is het mogelijk om 1 fiets te regelen. Uiteraard heeft elk gezinslid dan een telefoon met deze app nodig en om het nog eenvoudiger te maken, heeft elk individue dan ook nog een Chinees rekeningnummer nodig. Wij voldoen gedeeltelijk, eigenlijk enkel ik, aan de eis van het in bezit zijn van een telefoon zonder de benodigde app erop. Aan alle andere voorwaarden konden wij helaas niet voldoen. De balimedewerkers, ja het waren er 3 die zich om mij bekommerden lazen de teleurstelling af van mijn gezicht. Eentje kwam met de mededeling dat fietsen around the lake is forbidden unless you take the mainroad. Hmmm dat is niet zo'n succes bedacht ik mij. Gezien onze fietsvaardigheid in het algemeen, bij sommigen dan en het verkeer alhier is het misschien wel beter dat we geen fietsen kunnen huren. Ik klaarde zichtbaar een beetje op na die mededeling. Dat werd ook opgemerkt door de manager die een extra duwtje gaf met de opmerking, walking is a better excercise than cycling. Ik kon niet anders dan haar daarin gelijk te geven. Zichtbaar opgelucht ging ik terug naar de hotelkamer om het goede nieuws te vertellen. En ja zo is ook deze tegenslag door ons tot een goed einde gebracht (Tieneke).

We hebben dus gewandeld zoals de slimme lezer al in het begin van het verhaal kon opmaken.

Het wandelen is best een ding in de warmte. Uiteindelijk hebben wij het omcircelde gebied doorkruisd. Sjokkend, puffend en zwetend loop je dan langs het meer en dan zie je best leuke dingen. Hieronder volgen daar een paar (2) foto's van.

_MG_0261 (2)_MG_0254 (2)

Wat je ook ziet zijn heel veel bootjes. Het lijkt op Venetie als het gaat om de aandrijving van het bootje. Je ziet het ook bij de scouting, maar dat is zo Nederlands en daar wil ik nu even lekker niet aan denken.

_MG_0251 (2)

Er zijn ook foto's gemaakt van grotere rondvaartbootjes en van het plekje waar we geruime tijd hebben gezeten om bij te komen en naar mensen te kijken. Grappig is ook dat wij worden bekeken. Mensen poseren zich in onze nabijheid en gaan quasi nonchelant met hun telefoon aan de slag. Als je goed oplet herken je het beeld wat je ook wel eens ziet in de bisocoop als een van de 2 personen van het stelletje voor je, probeert zijn arm om de schouder van de partner in spé te leggen. Maar juist op dat moment reageert die persoon en maakt de persoon in kwestie er een gaap of uitrekbeweging van. Maar goed ik dwaal af, maar ik wilde het beeld van de situatie jullie niet onthouden.

_DSC0373 (2)

_DSC0387 (2)

Ook was er tijd om de serieuze kant van mij te belichten.

_DSC0372 (2)

De onderstaande foto wil ik jullie niet onhouden. 'Echt niet?', 'echt niet'. 'Nou vertel dan maar waarom'. De foto is gemaakt met de camera van Jolanda door.....Kyara. Niet zo heel speciaal zul je mogelijk denken, maar de tot standkoming had wat voeten in de aarde. Uiteindelijk is na 4 pogingen het afdrukken gelukt. Het had allemaal te maken met het ontSpanje knopje wat ingedrukt moet worden. Kortweg gezegd: de ontvanger bepaald (Marc) en dus begreep Kyara niet goed wat ze moest doen. Het was voor ons figuranten ook niet gemakkelijk. We moesten vier keer uitbundig doen op de foto. Het heeft Jolanda en mij wel nader bij elkaar gebracht, echter ook weer afstand gecreeerd want, pffff wat was het warm en bezweet weer.

_DSC0376 (2)

Op straat liep deze vrouw. Ik kon het niet laten een foto van haar te maken.

_MG_0266 (2)

In de middag lekker op de hotelkamer. Vanavond uit eten in de stad en nog een keertje ronddwalen.

1. Carine-Edwin-Nan:
    6 augustus 2019
    Hoi familie Rotterdam! Wat jammer dat de fontein show op het west lake niet doorgaat. Wij hebben de show gezien. En naar de mooie muziek geluisterd. Wisten jullie dat het zomerpaleis in Beijing (waar we het in 2010 zo koud hadden) een kopie is van het west lake in Hangzhou? Je kunt met de bootjes naar eilandjes op het meer cruisen. En theeplantages bezoeken. Genoeg te doen dus. Maar lekker uitrusten op de hotelkamer is ook lekker, na al die drukte en warmte. Nog even doorzetten en dan bijkomen in jullie luxe hotel. Heel veel plezier nog. Groetjes van de Totte-tjes.
  2. Carine-Edwin-Nan:
    6 augustus 2019
    PS. Voor de theeplantages moet je natuurlijk de heuvels in.... Niet per boot bereikbaar 😀
  3. Nan:
    6 augustus 2019
    Jazeker dat ik er ben geweest alleen weet ik niet of Tsjeng is geweest daar....
  4. Peter:
    6 augustus 2019
    Hoi Nan, dat had ik inderdaad begrepen. Of Tsjeng er ook is geweest??? Maar die zullen wel reageren. Dan weten we het allebei 😀
  5. Edwin, Tiek en Tsjeng:
    6 augustus 2019
    Volgens mij , in 2010, zijn wij de heuvels niet op geweest.
    Wel leuk om te lezen trouwens
  6. Ana:
    7 augustus 2019