Chengdu - Giant Panda Research Base

16 augustus 2019 - Chengdu, China

Na een 7 uur durende treinreis zijn wij gisteravond rond 1830 uur aangekomen in Chengdu. Ook in de trein is er, net zoals elke dag, met veel plezier geleerd voor mijn komende toets rekenen en wiskunde. Grappig om te vermelden is dat Kyara mij zowaar een andere strategie heeft laten zien waardoor ik sneller een bepaalde opgave kan oplossen. En daarnaast is het natuurlijk super leuk om samen te puzzelen, want dat is rekenen eigenlijk.

IMG_20190815_144139791_HDR

Maar waarom naar Shengdu? Ik schrijf januari 2010, de alom bekende Chinagroep neemt zijn intrede bij Beijing Zoo en bezoekt daar het vele tot verbeelding sprekende zoogdier, de Giant Panda. Dit lieftallige dier wordt, helaas zoals ook vele andere dieren, met uitsterven bedreigd. Om dat te voorkomen zijn er onderzoek- en fokprogramma's gestart.

Tijdens onze lange treinreis hebben wij het Karstgebergte achter ons gelaten en is het gebied waar de Panda's in het wild leven en worden uitgezet gedeeltelijk doorkruist. En nu verblijven wij 2 dagen in de stad waar de basis ligt van het Giant Panda programma.

Dus wat kan er nu leuker zijn dan tijdens je vakantie, want zo wordt deze reis nu intern genoemd, het Panda instituut op een ontspannen wijze te bezoeken? Om u de kans te geven deze vraag naar eer en geweten te kunnen beantwoorden beschrijf ik onderstaand het bezoek waarop u vervolgens als lezer uw eigen oordeel mag geven.

Om 0700 ging de wekker zodat we om 0715 in de frisse, maar benauwde ochtendwarmte van de stad konden ontbijten. Gezeten op de patio van het hotel, die overigens zeer sfeervol is te noemen, hebben wij een licht ontbijt tot ons genomen.

Niet alleen de patio is sfeervol te noemen,

IMG_20190815_202403464

maar ook de straat waarin het hotel is gelegen. In de avond is het een feestelijk gezellig gebeuren met grappige bezienswaardigheden.

IMG_20190815_202250796

IMG_20190815_212630831_HDR

IMG_20190815_212734932_HDR

IMG_20190815_212953599_HDR

Maar we gaan weer terug naar vandaag. De gids was keurig op tijd zodat we rond 0800 weer konden ervaren hoe het is om mee te rijden in een auto die zich een weg baant door het drukke verkeer. Drukker dan normaal vertelde de gids terloops, want het is vakantie en zo voegde ze achteloos toe, het is op deze tijd ook erg druk bij de Panda's. Nu bestaat de mogelijkheid dat u denkt; waarom ga je dan niet wat later op de dag? Nou dat komt omdat Panda's best lui te noemen zijn en zeker als het warm is. Dat heeft tot gevolg dat de Panda's in de ochtend bereidt zijn om hun knuffelgehalte aan het publiek ten toon te stellen om vervolgens rond 1030 weer in hun huisje te gaan bivakeren.

Niet alleen is onze gids van bovenstaande op de hoogte, maar zo ook elke inwoner van China. Het was achterlijk druk. Schuivelend bewogen we met de menigte mee naar de Giant Panda. Daar aangekomen zag ik in de verte een drietal Panda's die mijn inziens en belangrijk is om te vermelden dat het op dat moment al erg warm was, probeerden hun huisje weer in te komen, maar teruggestuurd werden door een verzorger aldaar, want ze hobbelden steeds weer naar buiten de hete ochtend in. Dichtbij komen was gezien de grote stroom mensen niet te doen. We zijn verder gegaan naar de jong volwassenen afdeling en daar lukte het om een redelijke foto te maken van een actief bewegende Panda.

_DSC0517 (2)

_MG_0357 (2)

Na dit bijzondere tafereel met veel plezier aanschouwt te hebben was het tijd om the nursery te bezoeken. Deze ruimte betreft een gang met glazen wand wat de kijker zicht geeft op de daarachter gelegen ruimten voor onder andere; verzorging, tentoonstellen van het beessie en couveuses. Echter, om deze gang te bereiken moet het bezoek een volwaardige omloop bewandelen, waarbij als motivator wordt gebruikt, de zeer kleine waarschijnlijkheid om een Panda in dat buitengebied te zien.

_MG_0362 (2)

Het was wederom belachelijk en ik overdrijf niet als ik daarbij ook de term beangstigend druk aan toevoeg.

_MG_0360 (2)

Maar dan, al het leed is vergeten en vergeven als je de gang inloopt en je schuifelend, stilstaan mag niet, de glazen wand passeert. Datgene wat je dan ziet probeer je, als herinnering voor later, met de camera vast te leggen. WOW.

_MG_0366 (2)

_MG_0366 (3)

_DSC0533 (2)

Wij hebben het park tegen 1100 verlaten. De Panda's waren allen in hun holletje.

In de middag lekker de rust en koelte van de kamer opgezocht. Vanavond een rondje park, maar daarover mogelijk later meer.

Groetjes wij.

1. Marja:
    16 augustus 2019
    Het was vast alle moeite waard om die kleintjes te zien. Wat een lieffies en prachtige foti’s🥰
  2. Carine-Edwin-Nan:
    16 augustus 2019
    Aaaaaah, ja, daar doe je het voor! Prachtig, dat kleine beessie. En 's middags zijn jullie zelf ook in jullie holletjes gegaan 😀 Geniet van de vakantie.
    Groetjes!